درک مطلب زبان انگلیسی

بسیاری از افراد به دلیل این که طرز صحیح مطالعه را نمیدانند نمیتوانند در درک مطلب پیشرفت کنند . طرز مطالعه این افراد به این صورت که یک دیکشنری کنار خود میگذارند و کلمه به کلمه متن را ترجمه میکنند و در نهایت به علت طولانی شدن خسته میشوند و کلا کتاب و متن را کنار میگذارند.این روش کند، خسته کننده و مایوس کننده است و هیچ لذتی از مطالعه نمیبرید . به همین دلیل امروز سعی کردیم طرز صحیح مطالعه مطالب را به شما بگوییم و تکنیک هایی را برای تقویت درک مطلب به شما یاد دهیم.

روش صحیح تقویت درک مطلب انگلیسی

خواندن یک متن از دو مرحله شروع می شود؛ مرحله اول خواندن سطحی و روزنامه وار، مرحله دوم خواندن با دقت.

مرحله اول؛ خواندن سطحی و روزنامه وار

قبل از این که شروع به مطالعه کنید یک مروز اجمالی در متن بندازید و به این صورت که عکس ها و تیتر ها را بخوانید و یک تصویر کلی از متن پیدا کنید.

در این صورت می توانید حدس بزنید قرار است در این متن درباره چه چیزی برای ما توضیح داده شود.

بعد از این کار شروع به مطالعه اولین پاراگراف کنید و روزنامه وار بخوانید . ممکن است به کلماتی برخورد کنید که معنی آن ها را نمیدانید ، اصلا نگران نباشید و رد شوید و به اسم ها و فعل ها توجه بیشتری داشته باشید .

 

با دو تکنیک اسکنینگ و اسکیمینگ نمره ریدینگ آیلتس و تافل رو کامل بگیر.

 

خصوصیات مرحله اول به طور خلاصه این است:

  • دیدن عکس ها و عنوان های متن
  • خواندن سریع و روزنامه وار متن
  • حدس زدن معنی کلمات
  • استفاده نکردن از هیچ نوع دیکشنری
  • درک کلی متن

مرحله دوم؛ خواندن با دقت

شما در این مرحله باید برگردید و اینبار متن را با دقت بیشتری بخوانید و معنی کلمات کلیدی آن را در یک دیکشنری خوب چک کنید و ساختارهای دستوری نامفهوم آن را رمز گشایی کنید.

تقویت درک مطلب

در درک مطلب به چیز هایی باید توجه کنیم؟

  • فعل های مرکب (phrasal verbs) در زبان انگلیسی
  • معنی ضرب المثل ها و اصطلاحات عامیانه انگلیسی
  • درک ساختارهای گرامری زبان انگلیسی
  • صفتها و عبارتهای وصفی در زبان انگلیسی
  • عبارتهای قیدی در زبان انگلیسی
  • قیدهای مفی ساز در زبان انگلیسی
  • جملات مجهول در زبان انگلیسی

تکنیک های تقویت درک مطلب

۱- انتخاب متونی مناسب با سطح شما

بسیاری از زبان آموزان متونی را انتخاب میکنند که یا خیلی پیشرفته تر از سطحشان است و یا بسیار آسان و پایین تر از سطح علمی شان است و این کار ها کاملا اشتباه است به این دلیل که اگر متن مورد نظر شما بسیار سخت باشد شما با حجم عظیمی از کلمات جدید مواجه میشوید و نمیتوانید متن را به خوبی درک کنید و اگر متن شما بسیار ساده باشد شما هیچ کلمه جدیدی را یاد نخواهید گرفت .

خودتونو تحت فشار نزارید و متن های پیچیده که ممکن است شما را گیج و نا امید کند را پیدا نکنید.

۲- زمان مناسب مطالعه

سعی کنید زمانی را به مطالعه اختصاص دهید و در این حین به کار های دیگر توجه نکنید. زمانی از روز که ذهن شما هشیار تر است را در نظر بگیرید تا بازدهی شما بالا رود.

۳- نوشتن لیستی از کلمات خاص در متن ریدینگ

قبل از شروع خواندن ریدینگ ، لیستی از کلمات را تهیه کنید که برای شما دشواره :

کلماتی که بیش از یک بار تکرار می شوند.

کلمات ناشناخته در جملات کوتاه.

کلماتی که در مکانهای دیگر مشاهده کرده اید

۴- همیشه یک خودکار با هایلایتر داشته باشید.

همیشه یک خودکار در دست داشته باشید و دور کلمات ، عبارات و جملات مهم خط بکشید.برای آنکه بتوانید با نویسنده متن ارتباطی از این نوع برقرار کنید، مجبور هستید حتما به درک مناسبی از معنا و مفهوم جملات رسیده و شما هم به جای نویسنده فکر کنید. این کار همچنین باعث می‌شود قسمتی که دارید می‌خوانید را گم نکرده و تمرکز بیشتری روی متنی که می‌خوانید داشته باشید.

تقویت درک مطلب

۵- بلند بلند بخوانید.

بلند خواندن یکی از تکنیک هایی است که به درک بهتر شما کمک میکند .بلند خواندن ممکن است سرعت مطالعه شما را کم کند ولی بدانید که بسیار تاثیر گذار است و به شما کمک میکند که مفهوم جمله را متوجه شوید.

۶-   کل متن را نخوانید!

در بعضی متون نیازی به خواندن کل متن با جزئیات ندارید . کافیست بگردید و قسمت های مهمی که لازم دارید را پیدا کنید . هوشمندانه بخوانید! دقیقا بدانید به دنبال چه هستید، متن را به اصطلاح “اسکن” کنید و دنبال جواب سوالتان بگردید، نه اطلاعات اضافی!

۷- به حروف ربط داخل جملات دقت کنید.

در اینجا تاکید ما بیشتر روی عباراتی مثل “Therefore”، “As a result” یا “To conclude” است. بعد از این کلمات، معمولا جمله‌ای می‌آید که نتیجه گیری کلی جمله قبلی یا حتی یک پاراگراف را نشان می‎‌دهد، پس حتما برای نتیجه گیری های کلی یا نت برداشتن به جملات قبل و بعد از این کلمات توجه ویژه داشته باشید تا هم نتیجه گیری را درک کرده و دلایل را به خوبی بفهمید!

۸- کلیدواژه ها را شناسایی کنید.

سعی کنید کلمات و نکات کلیدی متن را پیدا کنید، دورشان خط کشیده و بعد از اینکه کتاب یا مقاله به پایان رسید، دوباره برگردید و این نکات را مرور کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید با یک مرور کوتاه کل مطالب مهم نوشته را دوباره به خاطر بیاورید.

۹- از خودتان سوال بپرسید.

یادگیری اینکه چگونه کتاب های زبان انگلیسی را بخوانید، فراتر از تنها خواندن کلمات است. یکسری کار ها وجود دارد که شما می توانید در قبل، بعد و در طی مطالعه خود انجام دهید تا بتوانید متن را بهتر متوجه شوید. قبل از اینکه شروع به خواندن کنید، متن را بررسی کلی کنید.

تکنیک اسکنینگ

۱۰- به دیگران توضیح دهید.

در نهایت سعی کنید هر چه را یاد گرفتید برای دیگران توضح دهید . این کار به یادگیری شما نیز کمک میکند .

معرفی چند وب سایت برای معرفی کتاب

وبسایت Your Next Read: این وبسایت به شما این امکان را می دهد که به دنبال کتاب هایی بگردید که مشابه با آن هایی هستند که تا کنون خوانده و دوست داشته اید. همچنین شما می توانید در لیست کتاب ها نیز جستوجو کنید.

وبسایت Whichbook: یک وبسایت بسیار متفاوتی می باشد که در آن شما می توانید آن چیز هایی را که مایل هستید کتاب شما داشته باشد را انتخاب می کنید (شادی و غم، زیبا یا زشت) و این وبسایت بر اساس معیار های شما، کتاب هایی را پیشنهاد می دهد.

لیست های Listopia: این لیست ها در وبسایت Goodreads قرار دارد و علاقه مندان خواندن کتاب ها آن ها را درست می کنند.

وبسایت Jellybooks: به شما کمک می کند که کتاب های جدیدی را کشف کنید و حتی این امکان وجود دارد که ۱۰ درصد کتاب را نیز مشاهده کنید تا ببینید که از آن خوشتان می آید یا خیرد.

امیدوارم مطلب “تقویت درک مطلب ” برای شما مفید بوده باشد . اگر میخواهید مهارت ریدینگ خود را تقویت کنید و برای آزمون های آیلتس و تافل آماده شوید میتوانید با ما تماس بگیرید.

تماس

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید .
۰۹۱۲-۳۱۰۹۸۵۶
۰۲۱-۲۶۴۲۱۳۵۲

آدرس : تهران – خیابان شریعتی – بلوار میرداماد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *