ترنسکرایب چیست

راه های مختلفی برای تقویت مهارت شنیداری وجود دارد مانند گوش دادن اخبار  ، گوش دادن به آهنگ های انگلیسی سطح شما ، تماشای فیلم های انگلیسی و … .یکی دیگر از روش های تقویت مهارت انگلیسی که توسط اساتید ما در کلاس های تدریس خصوصی زبان انگلیسی پیشنهاد میشود استفاده از تکنیک ترنسکرایب است.اما ترنسکرایب چیست و چگونه میتوان از آن استفاده کرد؟

ترنسکرایب چیست؟

یکى از بهترین راههاى تقویت لیسنینگ ترنسکرایب( transcribe) کردن یا پیاده نمودن متن شنیداری روی کاغذ است.به این صورت که تمامی مکالمات و کلماتی است که در فایل های صوتی به عنوان لیسنینگ به آن گوش می دهید را بر روی یک برگه یادداشت میکنید.

با وجود این که این روش زمان بر و سخت است ولی به تازگی بسیار پرطرفدار شده ، چراکه زبان آموزان با انجام صحیح تکنیک ترنسکرایب نتیجه را مشاهده میکنند .  

برخی از مدرسین بر این باورند که اگر این کار را روزانه به مدت یک ساعت در طول یک یا دو ماه انجام دهید مهارت شنیداری یا همان لیسنینگ شما به قدری بالا می رود که از این پس هرچه را بشنوید بلافاصله درک خواهید کرد.

تکنیک ترنسکرایب کردن

نحوه صحیح ترنسکرایب کردن چگونه است؟

۱-   ابتدا باید یک فایل صوتی متناسب با سطح زبان خود پیدا کنید. سعی کنید این فایل آنقدر ساده نباشد که شما چیزی یاد نگیرید و آن قدر هم سخت نباشد که نتوانید درک درستی داشته باشید و مجبور باشید هر جمله را بار ها گوش دهید.

۲-   بعد از این که یک فایل صوتی مناسب با سطح خود پیدا کردید به شما پیشنهاد میکنیم که یک دور آن را  از ابتدا تا انتها گوش کنید تا از موضوعی که درباره آن صحبت می شود آگاه شوید.

۳-   بار دوم سعی کنید کلمات کلیدی و اطلاعات اصلی را یادداشت کنید. هر جا که فکر کردید جا ماندید ، فایل صوتی را متوقف کنید و نکات اصلی آن را یادداشت کنید و مجددا به ادامه فایل گوش دهید.

۴-   برای بار سوم فایل را پلی کنید و این بار تمامی کلمات و مکالمات را با جزئیات بنویسید. پس از شنیدن هر دو یا سه کلمه، فایل را متوقف کرده و کلمات را بنویسید. پس از یافتن مهارت کافی در این تکنیک، تعداد کلمات را تا جایی که جملات به پایان برسند به تدریج افزایش دهید. اگر واژه یا واژگانی را متوجه نشدید آن را دوباره گوش کنید.

۵-   حتما واژگان و به خصوص کالوکیشن هایی را که نمی دانید را یادداشت کرده، معنای آنها را پیدا کنید  و آنها را در جملات به کار ببرید. 

ترنسکرایب کردن

مزایای ترنسکرایب کردن

  • اولین مزیت تقویت مهارت و قدرت شنیداری شما است.
  • این تکنیک باعث تقویت حافظه و بالا بردن دقت ما در جزئیات می شود.
  • میتوانیم مکالمات سریع و به هم پیوسته را زودتر درک کنیم.
  • باعث بالا رفتن سرعت نکته برداری و نوشتن می شود.
  • قدرت انجام دو کار نوشتن و شنیدن را در شما می افزاید و این چیزیست که در آزمون آیلتس به شدت به آن نیاز دارید.
  • میتوانیم کلماتی که از نظر تلفظ به هم شباهت دارند را از هم تشخیص دهیم.

 

 

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان انگلیسی با دیدن فیلم چگونه است؟

 

نکاتی برای ترنسکرایب کردن

  • این تکنیک در عین زمان بر بودن  بسیار تاثیرگذار است و تمرین و تکرار میتواند این روند را برای شما آسان کند.
  • سعی کنید مرتبا این کار را انجام و بین آن وقفه نیاندازید.
  • هر روز یک فایل صوتی چند دقیقه ای را Transcribe کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *