ساختار آزمون آیلتس

اگر قصد دارید در آزمون آیلتس شرکت کنید ولی هنوز با آن آشنا نیستید ، بهتر است این مقاله را بخوانید چرا که میخواهیم در مورد جزئیات ساختار  آزمون آیلتس صحبت کنیم و تمامی بخش های آن را به طور کامل توضیح دهیم . آشنایی شما با ساختار آزمون آیلتس باعث میشود که شما در روز آزمون با سوالات و نحوه پرسش ها آشنا باشید و آمادگی کافی داشته باشید .

ساختار لیسنینگ آیلتس

اولین قسمت از آزمون آیلتس بخش لیسنینگ آیلتس است .  در این بخش داوطلب به ۴ فایل صوتی گوش میدهد و سپس به  ۴۰ سوال پاسخ میدهد . در این قسمت توانایی درک دیدگاه های اصلی ، نگرش و اهداف سخن ور و درک جزئیات و توانایی دنبال کردن مطالب ارزیابی میشود . زمان شما در این بخش ۳۰ دقیقه است و در نهایت ۱۰ دقیقه برای تکمیل پاسخ نامه وقت اضافه خواهید داشت .

در زیر به معرفی بخش های لیسنینگ آیلتس میپردازیم :

  • قسمت اول: این بخش شامل مکالمه بین دو نفر در یک محیط اجتماعی می باشد.
  • قسمت دوم: یک سخنرانی در ارتباط با موضوعی اجتماعی می باشد، مثل صحبتی درباره امکانات محلی یک شهر.
  • قسمت سوم: در این قسمت یک مکالمه در  ارتباط با مسائل آموزشی یا پرورشی می باشد.
  • قسمت چهارم: یک سخنرانی در ارتباط با موضوعی دانشگاهی (آکادمیک). برای مثال سخنرانی یک استاد در دانشگاه.

ساختار آزمون آیلتس

 

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین منابع لیسنینگ آیلتس

 

ساختار ریدینگ آیلتس

ریدینگ آکادمیک (Academic Reading)

دومین مهارتی که در آزمون آیلتس مورد ارزیابی قرار میگیرد بخش ریدینگ است. در بخش ریدینگ شما ۳ متن که حدود ۸۰۰ کلمه است را دریافت میکنید که موضوعات آن دانشگاهی و علمی است . شما در این بخش ۶۰ دقیقه قرصت دارید که به ۴۰ سوال پاسخ دهید . هدف این بخش ارزیابی مهارت درک مطلب شما است  و این که شما بتوانید به سرعت ارتباط بین قسمت های مختلف متن را پیدا کنید  ، به همین دلیل شامل سوالات مختلفی میشود .

ریدینگ جنرال (General Reading)

در ریدینگ آیلتس جنرال شما همانند ریدینگ آیلتس آکادمیک ۶۰ دقیقه فرصت دارید که به ۴۰ سوال پاسخ دهید .تفاوت این بخش با ریدینگ  آکادمیک این است که  شرکت کنندگان به خواندن متونی که از کتاب ها، مجله ها، روزنامه ها، تبلیغ ها، کتابچه های شرکتی و دستور العمل ها استخراج شده اند می پردازند. این ها مطالبی هستند که احتمال رو به رو شدن شما با آن ها در زندگی روزمره بسیار بالا می باشد.

ساختار آزمون آیلتس

 

بیشتر بخوانید : بهترین روش برای تقویت ریدینگ آیلتس

 

ساختار رایتینگ آیلتس

رایتینگ آکادمیک (Academic Writing)

سومین بخشی که در آزمون آیلتس مورد سنجش و بررسی قرار میگیرد رایتینگ است .در رایتینگ آکادمیک شما ۶۰ دقیقه فرصت دارید که به دو بخش از سوالات رایتینگ پاسخ دهید .

قسمت اول (Task 1): در این بخش به شرکت کنندگان یک نمودار خطی، جدول یا نمودار تصویری (diagram) ارائه می گردد و از آن ها خواسته می شود که نمودار ها را توصیف کرده یا به خلاصه نویسی و توضیح بخش های مختلف “به زبان خود” بپردازند.

ممکن است که از آزمون دهندگان پرسیده شود که به توصیف داده ها، توصیف مراحل یک چرخه، چگونگی عملکرد چیزی یا به توصیف اشیاء یا وقایع بپردازند.

قسمت دوم (Task 2): در این قسمت از آزمون دهندگان خواسته می شود که مقاله ای را در ارتباط با یک دیدگاه نظر، بحث یا مشکل بنویسند. نوشته در هر دو قسمت باید به صورت کاملا رسمی (formal) باشد.

رایتینگ جنرال (General Writing)

در این بخش شما همانند رایتینگ آکادمیک در ۶۰ دقیقه به دو قسمت سوال پاسخ میدهید .سوالات این بخش در ارتباط با موضوعات عمومی و اجتماعی است .

قسمت اول (Task 1): در این قسمت برای آزمون دهندگان یک وضعیتی تعریف می شود و از آن ها خواسته می شود تا نامه ای بنویسند و در آن درخواست اطلاعات کنند و یا به توضیح وضعیت اشاره شده بپردازند. سبک نوشتار در این نامه می تواند به صورت شخصی، نیمه رسمی و یا رسمی باشد.

قسمت دوم (Task 2): در این بخش از داوطلبان خواسته می شود تا در ارتباط با یک دیدگاه، بحث یا مشکلی، یک مقاله بنویسند.

ساختار آزمون آیلتس

 

بیشتر بخوانید : رایتینگ آیلتس چگونه است ؟

 

ساختار اسپیکینگ آیلتس

یکی دیگر از بخش های آزمون آیلتس بخش مصاحبه و یا اسپیکینگ است .  این بخش معمولا چند روز قبل و یا بعد از آزمون آیلتس برگزار میشود . این بخش معمولا ۱۱ الی ۱۴ دقیقه طول میکشد  و تمامی مکالمات شما ضبط میشود . این بخش معمولا از سه قسمت سوال شکیل میشود.

قسمت اول (Part 1): ممتحن سوال هایی عمومی و شخصی از شرکت کننده در ارتباط با خود او و طیفی از موضوعاتی آشنا می پرسد (مثل خانه، درس، خانواده، کار و علاقه مندی ها). این قسمت بین ۴ الی ۵ دقیقه زمان می برد.

قسمت دوم (Part 2): در این بخش ممتحن تکه کاغذی را که به آن (Topic Card) یا (Cue Card) نیز می گویند، به داوطلب می دهد و از او می خواهد تا درباره موضوع نوشته شده بر روی کارت صحبت کند. داوطلب در این بخش ۱ دقیقه زمان دارد تا پاسخ خود را آماده کند  و سپس باید حداکثر ۲ دقیقه درباره آن صحبت کنند. در پایان ممتحن نیز ۱ الی ۲ سوال در ارتباط با موضوع صحبت شده می پرسد و این بخش به پایان می رسد.

قسمت سوم (Part 3): ممتحن جلسه مکالمه در این قسمت سوال هایی از آزمون دهندگان می پرسد که مرتبط با موضوع قسمت قبل (Part 2) است. پرسش این سوال ها توسط ممتحنین فرصت مناسبی را برای آزمون دهندگان فراهم می کند تا بتوانند درباره ایده های انتزاعی و مسائل بیشتری بحث کنند. بخش سوم بین ۴ الی ۵ دقیقه زمان می برد.

ساختار آزمون آیلتس

نکاتی در مورد ساختار آزمون آیلتس

  • ارزش نمره همه سوالات یک نمره و یکسان است.
  • پاسخ نادرست به سوالات نمره منفی ندارد.
  • نوار شنیداری فقط یکبار پخش می‌شود، پس باید دقتتان را بالا ببرید.
  • زمان اضافه‌ای برای انتقال پاسخ ها به دفترچه پاسخنامه آیلتس ندارید.
  • قبل از پخش نوار هر Section فرصت مرور و پیش‌خوانی سوالات را دارید (زمانیکه یک مقدمه کوتاه برای معرفی گویندگان و موقعیت پخش میشود). این فرصت را از دست ندهید
  • آیلتس شامل انواع پرسش ها می‌شود. مثلا: تستی – پرکردن جاخالی – وصل کردن جملات مرتبط …
  • دقت کنید شما در این آزمون مردود نمی شوید بلکه نمره شما کم و زیاد می شود. حتی کسب نمره ۱ هم به معنای رد شدن شما نیست فقط باید ببینید که کشور مقصد شما چه نمره ای از شما می خواهد.

 

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و با ساختار آزمون آیلتس به طور کامل آشنا شده باشید . اگر شما هنوز برای آیلتس آمادگی ندارید میتوانید در کلاس خصوصی آیلتس مجموعه MYPTE  شرکت کنید و به کمک اساتید با سابقه ما نمره بالا کسب کنید .

تماس

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید .
۰۹۱۲-۳۱۰۹۸۵۶
۰۲۱-۲۶۴۲۱۳۵۲

آدرس : تهران – خیابان شریعتی – بلوار میرداماد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *