ایده پردازی در زبان انگلیسی

ایده پردازی در زبان انگلیسی یا Brainstorming ideas یکی از مهمترین مهارت های لازم در آزمون های زبان انگلیسی به ویژه در دو مهارت نوشتن و صحبت کردن است. این مهارت برای موفقیت در آزمون های بین المللی همچون آیلتس و تافل ضروری است. اگر ایده خوبی نداشته باشید نمیتوانید یک متن با تعداد کلمات مناسب بنویسید و یا در مصاحبه آزمون آیلتس ممکن است هیچ چیزی برای گفتن به ذهنتان نرسد.

بسیاری از زبان آموزان ما این مشکل را مطرح میکنند که ما حتی در زبان فارسی هم نمیتوانیم ایده پردازی کنیم چه برسه به انگلیسی!!!! باید بگم حتی اگر در فارسی هم ایده ای به ذهنتان خطور کرد در نهایت باید آن را به انگلیسی در آزمون نگارش کنید . ایده پردازی در انگلیسی فرایندی نیست که بتوان طی یک روز آن را یاد گرفت و در آن خبره شد . شما باید به خودتان زمان بدهید و تمرین و تکرار فراوان داشته باشید .ساده فکر کنید ولی نه سطحی، از زوایای مختلف به یک موضوع نگاه کنید و بصورت کلی به موضوعات یا سوالات پاسخ ندهید.

در این مطلب قصد داریم تا راه هایی را برای ایده پردازی به شما معرفی کنیم تا بتوانید یک تکنیک خاص را برای خود انتخاب کنید و بعد از آن با این تکنیک خاص پیش بروید. این تکنیک ها ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد . شما باید تکنیکی را انتخاب کنید که با آن راحت تر هستید.

راه کارهایی برای ایده پردازی در زبان انگلیسی

 

۱-  آشنایی با موضوعات متداول (Common Topic Familiarisation)

شما میتوانید حداقل ۱۰ موضوع پرتکرار که در آزمون های آیلتس و تافل آمده است را انتخاب کنید و در مورد آن ها فکر کنید. سپس یک مطلب با لغات جدید بنویسید و دامنه لغات خود را افزایش دهید. برای شروع،  این کار میتواند راه حل مناسبی باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه لغات انگلیسی را سریع به خاط بسپاریم؟

۲- بارش فکری(Brainstorming)

یکی از روش های فوق العاده جذابی که اکثر افراد آن را دوست دارند ، روش طوفان فکری است.

در این روش درباره هر ایده ای که می تواند به این موضوع مرتبط باشد فکر می کنید. این روش توسط آژانس های تبلیغاتی برای تولید ایده های نو برای کمپین های تبلیغاتی به وجود آمده است. لازمه استفاده از این تکنیک در آزمون آیلتس این است که کلمات کلیدی را در میانه صفحه بنویسید و سپس همه ایده هایی را که ممکن است با این موضوع مرتبط باشد در ادامه بیاورید.

این روش ممکن است مشکلاتی هم داشته باشد . یکی از این مشکلات این است که افراد زمان زیادی را صرف ایده پردازی میکنند و ممکن است سر جلسه امتحان زمان کم بیاورند. اگر میخواهید از این روش استفاده کنید حواستان به زمان باشد.

ایده در رایتنیگ

۳- طراحی نقشه متن  (Mind Mapping)

یکی دیگر از روش هایی که برای ایده پردازی در زبان انگلیسی مناسب است ، طراحی نقشه متن است. این روش راهی است برای اینکه افکارتان را روی کاغذ به صورت بصری ساماندهی کنید. این روش بسیار سازمان یافته تر از بارش فکری است و هنگامی که چند بار با سوالات مختلف تمرین کنید می تواند بسیار سریع انجام شود. 

شما در این روش باید کلمات کلیدی را در وسط قرار بدهید و کلمات کلیدی کوچکتر را در اطراف جایگذاری کنید. اگر بخواهید برای این تکنیک زمان زیادی صرف کنید هم ممکن است ، وقت امتحان خود را از دست دهید.

۴- روش ۵ سوال (۵ Questions Method)

در این روش از کلمات پرسشی who/what/why/where/how برای تولید ایده استفاده می شود. این روش برای افرادی که تفکر بسیار منطقی دارند و همچنین کمی درباره موضوع اطلاعات دارند بسیار مناسب است.

به این نمونه توجه کنید:

In some countries, young people are encouraged to work or travel for a year between finishing high school and starting university studies. Discuss the advantages and disadvantages for young people who decide to do this.

چرا؟ برای کسب تجربه شغلی، برای کسب تجربه زندگی در کشورهای دیگر، برای درک تفاوت فرهنگ ها، برای کسب درآمد پیش از رفتن به دانشگاه، تنبل و نابالغ نبودن

کجا؟ کشورهای توریستی یا کشورهای در حال توسعه، کسب و کار محلی، کارآموزی در شرکت های بزرگ

چگونه؟ پس انداز کردن پول، درخواست برای کارآموزی، کار، سفر به کشورهای ارزان

همان طور که می بینید در چند دقیقه با پرسیدن ۳ پرسش از این ۵ پرسش از خودتان می توانید ایده های زیادی تولید کنید و این ایده ها بیشتر از آن چیزی است که برای تکمیل این بخش نیاز داریم پس همیشه به یاد داشته باشید که آنهایی را انتخاب کنید که بعد از پردازش ایده برای نوشتن درباره آنها به دردسر نیفتید.

ایده در آیلتس

۵- روش نظر شخصی یا کافی شاپ (Personal Opinion Method)

شخصا فکر می کنم که این روش موثرترین روش است، برای اینکه هم سریع ترین روش است، هم به داوطلبان کمک می کند بر سوالات تمرکز کنند.

این روش ساده است. از داوطلبان می خواهم که با دوستان یا اعضای خانواده شان در یک کافی شاپ بنشینند و نظرات شان را بپرسند. در امتحان فشار زیادی روی شماست و فکر کردن سخت می شود اما وقتی در یک محیط آرام با یک دوست هستید نباید مشکلی برای دادن نظراتتان وجود داشته باشد.

برای تولید ایده های بیشتر فقط کافی است تصور کنید دوست تان نظرات مخالفی درباره موضوع دارد و ایده های آنها را بنویسید.

به نمونه زیر توجه کنید:

Your friend- ‘Do you think it’s a good idea that young people take a year off between school and university to work or travel?

You- ‘Yes. Many young people are not mature enough to go to university at 18 and travelling or working will help them mature. Working for a year could also allow them to save money and gain valuable work experience. If they go travelling, they will get to experience different cultures.

بنابراین می بینید شما فقط باید درباره همه این ایده ها فکر کنید. می توانید ایده هایتان را یادداشت کنید، یا فقط درباره آنها بیاندیشید. این روش به شما ایده های بسیار روشنی درباره موضوع سوالات می دهد و به شما کمک خواهد کرد که با موضوع در ارتباط باشید و با شفافیت بنویسید

ایده پردازی .

آیا ایده ای که میخواهم راجب آن بنویسم یا صحبت کنم باید سرگرم کننده باشد؟

یکی دیگر از سوالاتی که زبان آموزان ما در کلاس های تدریس خصوصی زبان میپرسند این است که فرض کنید ما ایده پیدا کردیم اگر سرگرم کننده و جالب نبود چی ؟؟؟ اگر ایده ما خسته کننده باشد نمره کم میشود؟؟؟

پاسخ ما منفی است.

مصحح دنبال این نیست که شما سرگرمش کنید. آنها در شما دنبال نشان دادن توانایی نوشتن یک مقاله در زبان انگلیسی بر اساس شواهد و مثال های مناسب میگردند. امتیاز اضافه ای برای ایده های جالب در بخش نوشتاری آیلتس در نظر گرفته نمی شود. نکته بیشتری راجع به جذابیت ایده وجود نداره.ایده باید مناسب با سوالی که پرسیده میشود باشد.

شما میتونید خسته کننده ترین ایده هارو در دنیا داشته باشید ولی همچنان نمره ی ۹ را تاز مانی که ایده هاتون مناسب و مرتبط باشه بگیرید.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *