تکنیک سایه

یکی از تکنیک هایی که ما برای تقویت لیسنینگ و اسپیکینگ در کلاس های تدریس خصوصی مکالمه به زبان آموزان خود پیشنهاد میدهیم ، استفاده از تکنیک سایه (تکنیک شادویینگ ) است.  این تکنیک بسیار موثر بوده و همزمان باعث پیشرفت شما در این دو مهارت میشود. روش های مختلف و مراحل خاصی برای تکنیک shadowing وجود دارد که امروز به طور کامل در مورد آن صحبت میکنیم.

تکنیک سایه چگونه انجام میشود؟

اگر بخواهیم به صورت مختصر به شما بگوییم این گونه است که شما یک فایل صوتی گوش میدهید به‌محض اینکه ایشان هر سخنی بگوید شما نیز به‌ سرعت بعد از وی، آن سخن را بلند تکرار کنید. مثل همراهی کردن با ترانه‌ی موزیک محبوبتان. یعنی هرچه می‌شنوید همان را دقیقاً تکرار می‌کنید و سعی می‌کنید که تغییرات صدا، آهنگ صدا، حالات روحی گوینده و حتی حرکات بدنی گوینده را تقلید کنید.

شما هم میتوانید آن جملات را با صدای بلند تکرار کنید و هم میتوانید آن را در ذهن خود تداعی کنید.

تکنیک shadowing

 

 

بیشتر بخوانید : یادگیری زبان انگلیسی با دیدن فیلم

 

مراحل انجام تکنیک شادویینگ

  • اولین مرحله “Blind Shadowing” نام دارد‌. به این صورت که شما باید به فایل صوتی مورد نظر گوش کرده و حتی بدون فهمیدن معنی، آن را تکرار کنید. در  این مرحله موسیقی و لحن کلام  را متوجه میشوید . تکرار این مرحله تعداد مشخصی ندارد. تکرار باید آنقدر ادامه پیدا کند تا کاملا مسلط شوید.
  • در مرحله بعد همان فایل را با مکث بعد از هر جمله تکرار می‌کنیم. در این مرحله می توانید با کمک دیکشنری معانی لغات جدید را یاد گرفته و به ساختار جمله‌ها دقت کنید. همانند مرحله قبل تکرار باید آنقدر ادامه پیدا کند که دیگر نکته جدیدی برای یادگیری وجود نداشته باشد.
  • در مرحله ی سوم فایل را گوش کرده و فقط به متن نگاه کنید.
  • بعد از تمامی این مراحل، بدون نگاه کردن به متن، هرآنچه در ذهن تان باقی مانده را یادداشت کنید که تمرینی برای خلاصه‌نویسی نیز است.

مراحل انجام تکنیک سایه

روش های مختلف تکنیک سایه

۱-سایه‌ی گزینشی

ساده ترین حالت تکنیک سایه ، سایه گزینشی یا نیم سایه است. در این روش شما نیازی ندارید تا به همه جملات با دقت و کامل گوش دهید. به فایل گوش داده و هر جا که احساس کردید ارزشمند است ، آن را تکرار کنید.

۲- سایه کامل

در این روش هر چه را که میشنوید باید همزمان با گوینده تکرار کنید. اگر متن فایل صوتی مورد نظر را در دست دارید ، میتوانید همزمان به متن نگاه کرده و همراه با گوینده تکرار کنید.

برای شروع بهتر است متن نوشتاری مطلب را در اختیار داشته باشید.

۳- سایه منقطع

این روش این گونه است که چیزی را می‌شنوید؛ صحبت‌های گوینده را متوقف می‌کنید؛ و همان را خودتان تکرار می‌کنید. این روش برای زمانی خوب است که واقعاً همراهی با گوینده برای شما سخت است و نیاز به زمان بیشتری برای تکرار صحبت‌های وی دارید.

۴- سایه تعاملی

شما علاوه بر این که تکنیک سایه را انجام میدهید ، باید از خود سوال کنید و نظر خودتان را درباره متن بگویید.شما حتی میتوانید مطلب جدید را به داستان اضافه کنید.برای این کار باید صحبت های گوینده را هر چند دقیقه متوقف کنید.

تکنیک سایه

مزایای تکنیک شادویینگ

  • تقویت مکالمه زبان انگلیسی
  • تقویت مهارت شنیداری
  • آشنایی با تلفظ کلمات به صورت صحیح
  • افزایش دقت و تمرکز
  • آشنایی با لغات و کلمات در قالب جمله
  • نزدیک شدن لهجه به تلفظ افراد بومی

این تکنیک شاید اولش مشکل به نظر برسد اما هرچقدر بیشتر آن را تمرین کنید، ذهن شما بیشتر به آن عادت می‌کند. افراد می توانند در حین پیاده روی و دویدن این تکنیک را دنبال کنند . هر فردی برای یادگیری باید تکنیکی که برایش راحت تر است و بازدهی بیشتری دارد را دنبال کند که از آن لذت ببرد.

شما برای تقویت مهارت شنیداری خود میتوانید از آهنگ های انگلیسی مناسب برای یادگیری زبان نیز استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *