باور غلط در مورد آیلتس

در دورانی که خود را برای آزمون آیلتس آماده میکنید ممکن است حرف های رو در مورد آزمون آیلتس بشنوید که باعث گمراهی شما شود. تکیه بر این نوع شایعات ممکن است شما را از آزمون ایلتس بترساند و با به سمت و سویی دیگر بکشد . در این مطلب در مورد باور های غلط در مورد آیلتس صحبت میکنیم تا با دیدی کاملا متفاوت خود را برای آیلتس آماده کنید.

۱- نمره آیلتس ۹  مخصوص افراد بومی (Native) است.

نمره دهی در ازمون آیلتس به صورت عددی بین ۱ تا ۹ است . رسیدن به نمره ۹ آیلتس کار راحتی نیست و نیاز به تمرین  تکرار فراوان دارد. یکی از باور های اشتباه داوطلبان ایت است که فکر میکنند فقط افراد بومی میتوانند نمره بالا کسب کنند اما باید بگوییم مهارت‌های آیلتس طوری در آزمون محک زده می‌شود که هم بومیان و هم غیر بومیان انگلیسی بتوانند نمرات بالا را کسب کنند .چه بسا افرادی بودند که توانسته اند نمره ۹ را بگیرند ولی این را بدانید که این اتفاق به سادگی رخ نخواهد داد.

۲- افرادی که انگلیسی خوبی دارند از آمادگی برای آیلتس بی نیازند.

افرادی هستند که سطح زبان متوسط و یا بالایی دارند و فکر میکنند میتوانند به راحتی در آزمون شرکت کنند و نمره بالایی بگیرند. سوالاتی که شما در آزمون های زبان موسسات میدهید بسیار متفاوت با آزمون آیلتس است و اگر شما در موسسات نمره خوبی میگیرید دلیل نمیشود که بتوانید رد آزمون ایلتس هم نمره خوبی کسب کنید . باید با فرمت و محتوای سؤالات آزمون از قبل آشنا باشید. ترفندها و نکات زیادی برای یادگرفتن وجود دارد که می تواند به شما در کسب نمره ایلتس دلخواهتان کمک کند.

باور های اشتباه در مورد آیلتس

۳-استفاده از کلمات سخت و پیچیده، باعث نمرات بالا در رایتینگ و اسپیکینگ میشود.

بعضی از داوطلبان از قبل یک سری کلمات سخت را انتخاب میکنند و در قسمت های رایتینگ و اسپیکینگ آن را می گنجانند تا به ممتحن ثابت کنند که مهارت بالایی در زبان انگلیسی دارند ، مطمئن باشید این کار ها آزمون گیرنده را فریب نخواهد داد. کلمات باید در یک سطح باشند و جریان طبیعی را در کلام راه بیندازند. و شما در عین حال باید بتوانید گستره لغات خود را نشان بدهید. اگر در مورد معنی کلمه ای مطمئن نیستید از آن استفاده نکنید.

۴- حل نمونه سؤالات می‌توانند به تنهایی مرا در رسیدن به نمرات بهتر کمک کنند

برخی از  افراد میگویند ما فقط نمونه سوال های آیلتس را حل میکنیم تا بتوانیم نمره بالایی بگیریم.درست است که این کار باعث پیشرفت شما و آشنایی با نمونه سوالات میشود اما هیچ وقت این کار به تنهایی مفید نمیباشد.

شما باید در کنار حل نمونه سوالات آیلتس ، منابع آیلتس را بخوانید و هر یک از مهارت هایتان را به طور جداگانه تقویت کنید . راه های زیادی را میتوانید انتخاب کنید مانند خواندن کتاب ، تماشای فیلم های مخصوص یادگیری زبان ، گوش دادن به آهنگ انگلیسی و ….

باور های غلط در مورد آیلتس

۵- دانش و اطلاعات عمومی من در نمره آزمون SPEAKING آیلتس تاثیر گذار است.

باید این موضوع را بدانید که دانش و اطلاعات شما در مورد سوالات پرسیده شده اصلا هیچ اهمیتی ندارد. اصولا آزمون گیرندگان توجهی به احاطه علمی شما به موضوع مورد سؤال ندارندیعنی اصلا جواب درست و غلط معنایی ندارد.

آزمون گیرنده تنها می‌خواهد که شما قدرت صحبت کردن خود را به نمایش بگذارید. شما باید روان صحبت کنید و گرامر درستی را به کار ببرید.

۶- داشتن لهجه بریتیش، امریکن یا استرالیایی باعث کسب نمره آیلتس بالاتری میشود.

این نیز یکی دیگر از باور های غلط در مورد آزمون آیلتس است. بدانید که لهجه شما جزء معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس نیست. هدف بخش Speaking در آیلتس، ارزیابی تسلط شما بر صحبت کردن است. به شما توصیه می‌کنیم به هیچ وجه لهجه غیراصیلی را تمرین نکنید که آزمون گیرنده احساس بدی کند. طبیعی صحبت کنید، آزمون گیرنده می‌خواهد بشنود که چه‌قدر خوب انگلیسی صحبت می‌کنید. معیارهای سنجش اسپیکینگ شما به‌طور دقیق عبارتند از:

روانی و وابستگی در صحبت کردن (Fluency and coherence)

وسعت دایره لغات (Lexical resource)

دقت و وسعت گرامری (Grammatical range and accuracy)

صحت تلفظ کلمات (Pronunciation)

باور های غلط در مورد آیلتس

۷- برای قبول شدن در آیلتس باید نمره خاصی را کسب کرد.

همان طور که در مقاله دامنه نمره دهی آزمون آیلتس هم گفتیم قبولی و ردی در آیلتس معنا ندارد . شما با توجه به سطحتان و میزان مهارت ها نمره را کسب میکنید.

فقط باید توجه داشته باشید که دانشگاه و یا موسسه مورد نظر شما چه نمره ای را برای پذیرش قابل قبول میداند.

۸- اختلاف نظر آزمون دهنده با آزمون گیرنده ممکن است منجر به کسب نمره پایین‌تری شود

ممتحنین آیلتس شما را نمیشناسند به همین دلیل هیچ خصومت شخص هم ندارند . آزمون آیلتس یک آزمون دانشی یا نظریه پردازی نیست، بلکه تست تسلط شما بر زبان انگلیسی است و ممتحن نیز بر اساس معیار هایی که از قبل مشخص است ، آزمون شما را بررسی میکند. ممکن است آزمون گیرنده با تمامی نظرات شخصی شما هم مخالف باشد اما شما نمره نهایی ۹ را به‌دست آورید.

۹- نمره آزمون بسته به محل آزمون فرق می‌کند.

در بسیاری از انجمن ها و سایت هایی که در مورد آزمون آیلتس نظر سنجی گذاشته اند ، دیه میشود که افراد نظرات عجیبی از محل آزمون میدهند.

مثلا میکویند فلان شعبه نمره بهتری را به داوطلبان میدهد و شعبه دیگر همیشه نمره پایین را میدهد. این نکته را بدانید آزمون آیلتس، آزمونی جهانی با استاندارد یکسان در تمامی شعب برگزاری آن است. نمره دهی آیلتس هم اصول و ضوابط یکسانی دارد.

۱۰- سختی و آسانی آزمون آیلتس بستگی به مرکز برگزاری آن دارد

همان طور که پارگراف قبلی گفتیم ، افراد در مورد مرکز برگزاری نظرات عجیب و غریبی میدهند.آزمونها توسط متخصصین ارزیابی زبان در دانشگاه کمبریج نگارش می‌شود و مستقیم برای مراکز برگزاری در سراسر دنیا ارسال می‌شود. پس هیچ تفاوتی ندارد که کجا آزمون می دهید. آزمون گیرندگان به روش یکسانی آموزش دیده اند و ملاک‌های نمره دهی هم یکسان است.

معیار های تصحیح و نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

۱۱- امکان تقلب و فریب در آزمون آیلتس وجود دارد

بعضی‌ها ممکن است ادعا کنند که راه‌هایی برای فریب و رسیدن به نمرات بالا در آیلتس وجود دارد. این باور کاملا اشتباه است زیرا سیستم امنیتی آیلتس بسیار درست و حواس جمع عمل میکند.

۱۲- نمره تست‌ها بسته به آزمون گیرنده فرق می‌کند

آزمون گیرندگان سراسر دنیا تحت پوشش شبکه حرفه‌ای آیلتس (IELTS Professional Network) هستند. سیستمی جامع برای استخدام، آموزش، استانداردسازی و نظارت بر آزمون گیرندگان. همه آزمون گیرندگان، دوره آموزشی یکسانی را زیر نظر یک مربی طی می‌کنند. این آموزش به آنها در اجرای دقیق معیارهای ارزیابی آزمون و ثبات در انجام وظایفشان در تمامی مراکز برگزارکننده آزمون آیلتس کمک می‌کند.

۱۳- هیچ واژه ای را نباید تکرار کنید.

این خیلی طبیعی است که وقتی شما در مورد موضوعی خاص صحبت میکنید و یا متنی را مینویسید ، چندین بار آن کلمه را تکرار کنید . برای مثال در مورد ورزش، مجبورید از این کلمه و کلمات مرتبط با آن بیشتر از یک بار استفاده کنید. سعی کنید بیش از اندازه از یک کلمه استفاده نکنید. برای مثال از به کار بردن یک کلمه برای دو یا سه بار در یک جمله بهتر است پرهیز کنید. گاهی برای کلمه ای که در سوال است مترادف وجود دارد. خوب است از مترادف آن استفاده کنید تا رنج واژگانی خود را نمایش دهید. اما این برای تمامی کلمات صادق نیست.

رفتارسنجی در آزمون آیلتس

۱۴- هرچه سریعتر صحبت کنید، امتیاز بیشتری از معیار fluency خواهید گرفت.

موقع صحبت کردن در بخش اسپیکینگ سرعت گفتار شما باید نرمال باشد، نه خیلی تند و نه خیلی آهسته. طبیعی صحبت کنید و نشان دهید که شما بر روی این مهارت تسلط کافی دارید.

 

۱۵- از مخفف ها در رایتینگ استفاده نکنید.

برای این مورد باید توجه داشته باشید که کدام تسک را می خواهید پاسخ دهید. مسلما برای تسک های آکادمیک و مقالات و همچنین نامه رسمی نباید از مخفف ها استفاده کنید. اما برای آیلتس جنرال در تسک اول گاهی از شما خواسته می شود که یک نامه دوستانه بنویسید پس باید در این گونه موارد از مخفف ها برای نشان دادن لحن دوستانه و غیررسمی کلام بهره بگیرید.

۱۶- می توانید به سوالات ریدینگ بدون خواندن متن پاسخ دهید.

یکی از دیگر از باور های غلط در مورد آزمون آیلتس این مورد است .سوالات طوری طراحی شده اند که شما مجبورید متن ریدینگ را بخوانید. شما باید از مهارت های scanning و skimming استفاده کنید .

۱۷- از کلمه I در رایتینگ تان استفاده نکنید.

در تسک های آیلتس شما معمولا باید با یک موضوع موافق یا مخالف بودن خود را به بحث بگذارید و یا نظر خود را راجع به موضوعی بیان کنید. شما باید به این تسک ها پاسخ روشن و صریح دهید پس به کاربردن کلمه I در پاسخ به این تسک ها مجاز است.

۱۸- آزمونهای IELTS در قسمت های مختلف نقاط جهان متفاوت میباشد.

انواع و گونه های مختلفی از سؤالات آزمون آیلتس وجود دارد که در هر مرکز هم ممکن است نوع سؤالاتی که ارائه میشود متفاوت باشد ولی باید توجه داشت که امتحان IELTS استاندارد شده و یک آزمون جهانی است.

۱۹- مدرک آیلتس را برای همیشه می توانید به عنوان تاییدیه ای از توانایی زبان ارائه دهید.

آزمون آیلتس فقط ۲ سال اعتبار دارد و پس از آن منقضی میشود. اگر دو سال از تاریخ مدرک شما گذشته باشد، نمی توانید آن را به عنوان مدرک توانش زبانی در مراکز بین المللی ارائه دهید. این امر به علت فرار بودن زبان دوم می باشد و کاملا منطقی است.

آیلتس لایف اسکیلز

۲۰- آیلتس سخت ترین آزمون زبان است.

این گفته صحت ندارد. آزمون آیلتس یک آزمون استاندارد برای سنجش توانش زبانی افراد میباشد که با هدف تعیین آمادگی افراد برای ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان در مقاطع مختلف طراحی شده است. باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که هر آزمون مهارتی متفاوت را ممکن است مورد سنجش قرار دهد.

۲۱- فقط ۳ بار حق شرکت در آزمون آیلتس را دارید.

بار ها گفته ایم و این بار هم میگوییم که شما هیچ محدودیتی برای شرکت در آزمون آیلتس ندارید و میتوانید بار ها شرکت کنید .

۲۲- امکان اعتراض به نمره آیلتس وجود ندارد.

اعتراض به نمره آیلتس برای همه امکان پذیر است .آزمون آیلتس هم مانند هر آزمون دیگری جای اعتراض دارد و کسانی که به نمره خود مشکوکند، می‌توانند با پرداخت هزینه ای، نمره خود را بازبینی کنند. اما ممکن است نمره شان کمتر شود و نمره جدید ملاک سنجش آن ها قرار گیرد. پس فقط زمانی که مطمئن هستید اعتراض کنید.

۲۳- نیازی به دوره های آمادگی آیلتس ندارم.

در دنیا اساتیدی وجود دارند که بار ها سوالات آیلتس را بررسی کردند و با نکات و پیچ و خم های آن آشنایی دارند . شما میتوانید از این اساتید کمک بگیرید و پیشرفت چشمگیر خود را مشاهده کنید . را های زیادی برای آمادگی در آزمون آیلتس وجد دارد مانند شرکت در بهترین کلاس تدریس خصوصی آیلتس ، شرکت در کلاس های موسسات ، آیلتس خود آموز و …. شما با توجه به شرایط خود میتوانید مناسب ترین راه را انتخاب کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *