نوشتن رزومه انگلیسی

نوشتن رزومه از جمله فعالیت های است که هر کسی ممکن است در طول زندگی حداقل یکبار آن را انجام دهد. نوشتن رزومه انگلیسی خوب سخت است و باید زمانی را برای آن صرف کنید.ما در این مقاله کلیه نکاتی که در نوشتن رزومه انگلیسی حرفه ای به شما کمک میکند را میگوییم.

فرق رزومه با سی وی چیست ؟

رزومه یک سند است که شما در مورد تجربه کاری ، تحصیلات و مهارت هایتان داخل آن اطلاعاتی را پر میکنید.

سی وی در واقع یک عبارت لاتین است و معنای (دوره زندگی ) را میدهد. این سند شامل اطلاعات بیشتر و کامل تری نسبت به رزومه است .سی وی نسبت به رزومه طولانی تر است و در آن جزئیات بیشتری مطرح میشود.

پس ابتدا شما باید مشخص کنید که به یک سی وی نیاز دارید یا یک رزومه !

چطور یک قالب حرفه ای رزومه انتخاب کنیم؟

به طور کلی سه قالب و فرم حرفه ای برای رزومه انگلیسی وجود دارد:

  • معکوس زمانی
  • ترکیبی
  • عملکردی و یا بر اساس مهارت

اکثر جویندگان شغل به دنبال فرمت معکوس زمانی هستند. این رزومه به شکل زیر است.

نوشتن رزومه انگلیسی

نوشتن اطلاعات تماس در رزومه

با توجه به فرمت رزومه کاری که شما انتخاب می کنید، اطلاعات تماس شما در بالای صفحه قرار می گیرد. اطلاعات تماس را به صورت زیر بنویسید:

  • نام
  • شماره تماس
  • ایمیل آدرس حرفه ای
  • آی دی شبکه های اجتماعی مثل توئیتر یا لینکدین
  • آدرس وبلاگ یا وب سایت شخصی

ایمیل مناسب در رزومه

ایمیل شما باید خاص و حرفه ای باشد.بهتر است از دامنه های شناخته شده ای مثل جی میل استفاده کنید . معمولا ایمیل gmail با کلاس تر و حرفه ای تر است. سعی کنید نام و نام خانوادگی خود را به طور کامل در آدرس ایمیلتان جا دهید.

مثال غلط: rezaJamesBond@yahoo.com

مثال صحیح: rezaJokar@gmail.com

ترتیب قرار گرفتن اطلاعات در رزومه

بخش های مهم و خوب رزومه ی شما باید بالا قرار بگیرد تا کسی که رزومه شما را می خواند تحت تاثیر قرار گیرد.

نکته: به طور میانگین کارمندی که رزومه ی شما را برای بار اول می خواند، حدود شش ثانیه برای شما وقت می گذارد. او به دنبال اطلاعات خاص و مفید می گردد و معمولا فقط بخش بالایی رزومه شما را می خواند.

 

چگونه یک انگیزه نامه (sop) بنویسیم؟

 

بخش تجربیات در رزومه

یکی از بخش های مهم رزومه ،  نوشتن مهارت ها و دستاورد های شما است.مهارت هایی که طی چند و یا چندین سال سابقه به دست آوردید.این اطلاعات بسیار مهم است و میتواند روی کارفرما تاثیر زیادی بگذارد.

اگر میخواهید برای یک دانشجو و یا کسی که تجربه کاری ندارد، رزومه بنویسید، با مهارت ها و تحصیلات شروع کنید.

 آیا می دانید که چطور و از کجا شروع کنید؟

هنگامی که شما شروع به نوشتن یک قسمت رزومه کاری می کنید، چند چیز را در نظر داشته باشید:

  • سابقه شغلی خود را به ترتیب معکوس زمانی بنویسید.یعنی باید با موقعیت فعلی خود شروع کنید.
  • حدودا از شش بولت پوینت استفاده کنید تا دامنه ی مسئولیت های خود را نشان دهید.
  • هرکدام از این بولت پوینت ها را با در نظر گرفتن توصیف شغل پر کنید.
  • باید سعی کنید تا دستاوردهای خود را نشان دهید.

نمونه بخش تجربیات رزومه  صحیح و غلط را در عکس زیر ببینید.

نوشتن رزومه به انگلیسی

نکاتی برای نوشتن یک رزومه به زبان انگلیسی

۱٫ نوشتن اطلاعات کامل در عنوان

درعنوان باید نام کامل شما، آدرس با کد پستی، شماره تلفن و ایمیل نوشته شود. اگر آدرس ایمیل کامل  نباشد، قبل از كامل كردن رزومه آن را تغییر دهید و درست و کامل شده را در رزومه انگلیسی وارد کنید .

۲٫  از موارد زائد جلوگیری کنید.

در اکثر رزومه ها نوشتن مواردی مثل تاریخ تولد ، وضعیت تاهل ، شماره بیمه اجتماعی ذکر نمیشود ولی در صورت نیاز شما باید این اطلاعات را ارائه دهید.

۳٫ یک هدف مشخصي ایجاد کنید.

بیانیه هدف شما باید کوتاه، روشن و واضح باشد. این نکته را بدانید این هدف در رابطه با رزومه فعلی شما نیست بلکه مربوط به برنامه های شخصی شما در پنج سال آینده مي باشد.

۴٫ مهارت ها و مدارک خود بنويسيد.

در این قسمت شما اطلاعات مربوط به دوران تحصیلی خود را ذکر میکنید مانند سال فارغ التحصیلی ، نام دانشگاه و …

مهارت ها، سواد رایانه ای، گواهینامه ها، زبان ها و غیره بايد در بخش مهارت ها و صلاحیت ها نوشته شود و باید مربوط به شغل مورد نظر باشند.

  • مهارت ها شامل مهارت های رایانه ای، مهارت های زبان خارجی و هر گونه آموزش اخیري است که مربوط به نقش شما باشد.
  • تحصیلات / کارشناسی ارشد / تحصیل در خارج از کشور
  • پایان نامه ها
  • تجربه تحقیق
  • تجربه تدریس
  • انتشارات
  • سخنرانی ها، نمایشگاه ها و سخنرانی ها
  • کمک های مالی، بورس تحصیلی، کمک هزینه تحصیلی و کمک های مالی
  • جوایز و افتخارات
  • مهارت های فنی، کامپیوتری و زبان
  • مجوزهای حرفه ای، گواهینامه ها و عضویت ها

  ۵٫ کلماتی که بیش از حد در رزومه ­ها استفاده می ­شوند.

اکثرا افراد در رزومه کاری خود از لغات یکسانی استفاده میکنند که در جامعه باب است و زیاد استفاده میشود ، کلماتی مثل استراتژیک، خلاق، با انگیزه.

این­ها کلمات خوب هستند اما باید بدانید همه افراد از آن استفاده میکنند .

برای اینکه کارفرما را شگفت زده کنید به جای اینکه بخواهید در رزومه کاری خود بگویید یک فرد متخصص هستید به جای به کاربردن کلمه “متخصص” به لیستی از کارهایی که انجام داده اید اشاره کنید. بهتر است تخصص خودتان را نشان دهید تا آن را با کلمات توصیف کنید.

لغات جایگزین برای نوشتن رزومه ای متفاوت

شما همچنین میتوانید از لغات جایگزینی استفاده کنید که متفاوت تر هستند.

– به جای استفاده از کلمه مدیریت کردن، از اداره کردن، نظارت داشتن، هدایت کردن استفاده کنید.

این لغات در رزومه انگلیسی شامل Guided، Directed، Facilitated، Mentored  و Cultivated به جای استفاده مکرر از فعل Managed می شود.

– به جای استفاده از کلمه ساختن، از  طراحی کردن، توسعه دادن یا  شکل دادن استفاده کنید. این لغات هنگام ترجمه رزومه فارسی به انگلیسی وسعت بیشتری خواهند گرفت چرا که در این حالت می­ توانید به جای استفاده مکرر از لغت Created از کلمات متنوع ­تری نظیر Designed، Shaped، Developed یا Fashioned استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید یک رزومه انگلیسی حرفه ای بنویسید.

[تعداد: 1   میانگین:  5/5]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *