یادگیری مهارت نوشتاری

نوشتن راهی برای برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات است. رایتینگ و یا مهارت نوشتاری در انگلیسی نیاز به زمان و تمرین دارد. نباید در کلاس های آموزش و یادگیری زبان انگلیسی ،یادگیری مهارت نوشتاری را فراموش کنیم و یا به آن کم توجهی کنیم. اغلب زبان آموزان از رایتینگ فراری هستند که آن هم به دلیل وجود قوانین پیچیده و ساختار زبان انگلیسی است. راه های زیادی برای تقویت این مهارت وجود دارد که ما در این مقاله به آن ها اشاره میکنیم.

۱- با قواعد اولیه نوشتاری آشنا شوید.

اولین قدم و در عین حال مهم ترین کار در نوشتن، یادگیری قواعد نوشتاری است. این قواعد از حروف الفبا و نحوه نوشتن آن ها شروع شده و به قواعد نقطه گذاری و پاراگراف نویسی می رسد. میدانید نوشتن در سطح حرفه ای جزئیات زیادی دارد اما در ابتدا شما تنها باید با اصول اولیه نوشتن آشنا شوید تا نوشته شما قابل درک و خواندن باشد.

۲-برای تمرین و یادگیری مهارت نوشتاری برنامه ریزی کرده و به صورت مرتب بنویسید.

همیشه در حال نوشتن باشید و هرچی که در لحظه به ذهنتان میرسد را سعی کنید مکتوب کنید.جوری بنویسید که انگار نوشتن شغل شماست. هیچ چیز به اندازه تمرین و تکرار به شما کمک نخواهد کرد.

۳- با متن های کوتاه شروع کنید.

اگر شما در یادگیری زبان تازه کار هستید سعی کنید با نوشته‌های کوچک شروع کنید. چیزهایی را فقط برای خودتان بنویسید تا مجبور نباشید آن‌ها را به فرد دیگری نشان دهید. شاید پیدا کردن یک موضوع کوتاه و سطحی و نوشتن یک یا دو پاراگراف راجع آن برای شما راحت‌تر باشد.

یادگیری مهارت نوشتاری

۴- موضوعاتی برای نوشتن پیدا کنید.

موضوعاتی را متناسب با سطح زبانی خود پیدا کنید.یعنی به سراغ موضوعات سخت و تخصصی نروید . در ابتدا بهتر است برای یادگیری مهارت گفتاری با موضوعات ساده شروع کنید و مرحله به مرحله به سمت موضوعات پیچیده تر بروید. برای پیدا کردن موضوعات ساده میتوانید حتی به دفتر انشای دوران دبستان خود سر بزنید. نوشتن همان موضوعات این بار در یک زبان جدید میتواند واقعا سرگرم کننده باشد.  برای نوشتن ابتدا باید مطلب مشخصی را در نظر گرفته و آن را در ذهن خود بپرورانید تا بتوانید به راحتی آن را به خواننده انتقال دهید. سعی کنید هدف داشته باشید.قبل از نوشتن هدف خود را مشخص کنید و بدانید که چه میخواهید بنویسید و ایده های خود را دسته بندی کنید.

اگر برای نوشتن رایتینگ چیزی به ذهنتون نمیرسه و ایده ندارید ، مقاله زیر را بخوانید.

 

چگونه در رایتینگ ایده پیدا کنیم ؟

 

۵-انواع مختلف رایتینگ و قوانین مرتبط با آنها را بشناسید.

نوع زبان مورد استفاده در مکاتبات اداری با آنچه در نامه های غیر رسمی استفاده می شود تفاوت دارد. از طرفی تعداد پاراگرافها، ساختار آنها و محتوای هر کدام از پاراگرافها نیز متفاوت هستند. دانستن این تفاوتها برای درست نوشتن لازم و ضروری است.

۶- بیشتر از نوشتن باید بخوانید.

وقتی شما شروع به خواندن میکنید راحت تر میتوانید قواعد و مقررات انگلیسی زبانان را پیدا کرده و حتی دایره لغات شما قوی تر میشود.
سعی کنید کتاب ها، مقالات و نوشتارهایی را مطابق سطح خود پیدا کرده و بخوانید. در طول خواندن به جزئیات نوشتاری دقت بیشتری کنید تا بتوانید از المان های اصلی آن ها در نوشته خود هم استفاده کنید.

۷- یک همراه پیدا کنید.

یکی یگر از راه های یادگیری مهارت نوشتاری پیدا کردن همراهی مناسب است. یک همکلاسی و یا دوستی را پیدا کنید که بتوانید برای او بنویسید و او هم در مقابل برای شما بنویسد. اشتباهات همدیگر را پیدا کنید و هر بار سعی کنید نوشته پیشرفته تری را از دفعه قبل بنویسید.

۸- خاطره بنویسید.

یکی از مناسب ترین روشهای موجود برای تمرین نوشتاری نوشتن خاطرات است. شما می توانید وقایع مختلف زندگی خود را بصورت خاطرات روزانه ، هفتگی و حتی ماهیانه در قالب انگلیسی بنویسید.

یادگیری مهارت نوشتاری

۹-دایره لغات خود را بالا ببرید.

بدیهیست که نویسنده خوب بودن و داشتن دانش لغوی قوی ارتباط نزدیکی با هم دارد. اگر کلماتی که میدانید بیشتر باشد طبیعتاً بهتر می توانید خود را با استفاده ازآن کلمات توصیف کنید.برای مثال میتوانید برای یادگیری و حفظ سریع لغات زبان از جعبه لایتنر استفاده کنید.

۱۰-خلاصه نویسی کنید.

سعی کنید خلاصه آخرین کتابی که خوانده اید یا آخرین فیلمی را که دیده اید به زبان انگلیسی بنویسید و آن را برای دوست و همکلاسیان بفرستید و باهم بررسی کنید.

۱۱-در رایتینگ خود از اصطلاحات انگلیسی استفاده کنید.

اصطلاحاتی را که یاد گرفته اید را در متن استفاده کنید تا آن ها را بهتر یاد بگیرید و فراموش نکنید. بعد از این کار متوجه خواهید شد که شما بهتر از قبل  می توانید این اصطلاحات را در صحبت کردن بقیه شناسایی کنید.

۱۲- از شخص بومی ای برای ویرایش نوشته های خود کمک بگیرید.

این همیشه فکر خوبی است که شخصی را داشته باشید که نوشته شما را اصلاح کند ولی این قضیه وقتی بسیار مهم می‌شود که کسی نوشته‌های شما که به زبان خارجی است را اصلاح کند. زبان دارای ظرافت هایی است که باعث می‌شود حتی کسی که سال‌ها آن زبان را مطالعه کرده است نیز گاهی با مشکل مواجه شود پس شما به یک شخص محلی احتیاج دارید که به شما کمک کند.

۱۳- از ابزار های آنلاین برای چک کردن متن خود استفاده کنید.

بسیاری از سایت ها وجود دارند که به صورت آنلاین متن و نوشته شما را از لحاظ گرامری و دیکته و … چک میکنند و شما میتوانید متوجه اشتباهاتتان شوید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *